Az alapanyagnak használt képregényből csak az atmoszféra és a vizualitás maradt, de magabiztosan sántikál végig Farkas szerepében utolsó filmjén Hugh Jackman. A Logan végre igazán őszinte X-Men-film lett: hosszú idő után a felnőtt besorolás miatt őszinte tudott lenni a karakterrel és a nézőkkel szemben is. Kritikánk.
Amikor meghallottam, hogy a nemrég a Kingpinnél magyarul is megjelentOld Man Logan című képregény alapján, felnőtt besorolással készül az utolsó Wolverine-film, a Logan, megdobbant a szívem. Az Old Man Logan arról szól, hogy a Marvel gonoszai összefogtak, kinyírtak, megnyomorítottak vagy átállítottak minden hőst (a képregényben ugye a Bosszúállókat, a Fantasztikus Négyest és az X-Ment is), és ők uralják Amerikát. Ebben a világban indul hosszú útra a világtól visszavonult, öreg, megtört Wolverine (magyarul: Farkas) és a megvakult Hawkeye a gonosszá vált Hulk által uralt Kaliforniából keletre egy küldetéssel.
Ez egy remek, brutálisan erőszakos és nagyon erős történet volt, westernes, road movie-s ízzel. Nagyon érdekelt, mit hoznak ki belőle a készítők, főleg, hogy az események lényegi szereplői a filmes világban más cégek univerzumaiban aktívak, így nyilván át kellett írni az egészet. Az eredmény pedig meglepően jó lett: az X-Men-franchise-tól ezzel a mozival búcsúzó Hugh Jackman még sosem alakíthatta ilyen szabadon egy valóban ilyen jól kitalált, jól megírt, szuper atmoszférát teremtő moziban Logant.
2029-ben járunk, amikorra a mutánsok gyakorlatilag kihaltak. Logan és Kalibán az amerikai nép ellenségének kikiáltott, valószínűleg véletlenül tömeggyilkosságot okozó, demens X Professzort gondozgatja Mexikóban, miközben Logan Texas-ba jár át sofőrködni. Egyszerű a célja: össze akar szedni annyi pénzt, hogy vehessenek egy jachtot, ahol eltöltik az utolsó éveiket. Az elvileg halhatatlan Logan ugyanis elég rossz bőrben van: egyre lassabban gyógyul, sántít, vért köhög; az a gyanúja, hogy a testébe ültetett adamantium mérgezi meg szépen lassan. A szép lezárás előtt azonban még akad egy kis dolga.
Felbukkan ugyanis egy mexikói nő egy kislánnyal, akiről kiderül, hogy ő X-23, más néven Laura, avagy Logan klónja, hasonló képességekkel – és hasonló beültetett karmokkal. A kislányt egy kutatólaborból hozták el, ahol több hasonló gyereket próbáltak irányítható mutáns fegyverekké nevelni, de kiderült, hogy a koncepció alapjaiban hibás volt. A gyerekeket mentő nővérek úgy tudják, hogy Észak-Dakotában van egy biztonságos hely, ezért oda indulnak el. Persze a cég a nyomukban van, végül pedig Loganra marad, hogy eljuttassa oda a kislányt X Professzor társaságában.
Látható tehát, hogy a történet változott, kikerültek a posztapokaliptikus elemek, a poros-sivatagos road movie viszont megmaradt; ahogy megmaradtak azok az egyértelműen a western-hagyományra tett utalások - ezektől volt jó a képregény is. Szívfájdító, mégis jó látni az öreg, beteg és haldokló Logan szerepében Hugh Jackmant, aki végre annyit káromkodhat, és annyi torkot szelhet fel a karakter karmaival, amennyit nem szégyelltek beletenni a készítők: de tényleg, ömlik a vér, repülnek a levágott végtagok. A film közepénél van egy kisebb csavar, itt talán kissé megtörik a történet addigi lendülete, de nem érzünk hiányt, a lezárás pedig egyszerre elkerülhetetlen és szívbe markoló.
Jackman mellett a Laurát alakító Dafne Keen elég emlékezetes alakítást nyújt, a mindig zseniális Patrick Stewart pedig ismét zseniális a teljesen leépült X Professzor szerepében – a film után sokáig velem maradt az egyik monológja. A főgonoszokat nem gondolták túl a készítők, de nincs hiányérzet, mindenki megkapja a méltó büntetését. A filmet szépen fényképezték, jól sikerült a hangulatteremtés, a CGI-jal azonban még lehetett volna dolgozni egy kicsit.
A Logant nézve azon járt az agyam, hogy a filmes médiumba áttörő képregényes világ kicsiben ugyanazokon a folyamatokon megy keresztül, amelyen a szuperhős-műfaj az elmúlt évtizedekben keresztülment a képregényben: a Deadpoolal és a Logannel egy másik világba léptünk át, ha úgy tetszik, már nem a fiatal közönséghez akar és tud szólni ez a dolog, és városokat sem kel lerombolni ahhoz, hogy izgalmas legyen egy akciójelenet.
Szépen megrajzolt, de fájdalmas búcsú tehát ez a film Hugh Jackman Wolverine-jétől, amiről nem lehet túl sokat elmondani: nem azért, mert nincs mit, hanem azért, mert magáért beszél. Érdemes beülni rá.
*
Semmiről sem akarsz lemaradni, ami a fantasztikum világában történik? A Mandiner.sci-fi Moly-, illetve Facebook-oldalát éppen neked találták ki.
Már a bemutatója előtt meglehetősen nagy hullámokat vetett a Superman legújabb mozis feldolgozása, miután a rendezője bevándorlóként utalt a címszereplőre. A végeredmény viszont nem ennyire direkt, inkább egy erősen nosztalgikus, grandiózus képi világú tanmesét látunk az emberi jóságba vetett töretlen hitről.
Az ember elengedheti Magyarországot, de Magyarország nem engedi el az embert – e szavak kíséretében vette át Robert Lantos, a Hunyadival nagy ismertséget szerző filmproducer a Magyar Filmakadémia életműdíját a Moz.Go – Magyar mozgókép fesztiválon, ahol életéről és munkásságáról beszélgettünk vele.
A hasonlóság nem véletlen, hiszen az egyszerűen csak F1 – A film címet kapott szuperprodukciót a Top Gun: Maverick csapata készítette. A már a magyar mozikban is látható végeredmény a Forma–1-rajongók számára biztosan csalódás, de régi vágású hőstörténetként egész jól működik.
A Magyar Mozgókép Díjjal frissen kitüntetett Kriskó Ancsa smink- és maszkmesterrel beszélgettünk szakállakról, sebekről és arról, szabad-e megfiatalítani Táncsics Mihályt.
A szövetség tagállamai 2035-ig GDP-jük 5 százalékát fordítanák védelmi célokra, ezzel minden korábbi kötelezettségvállalást felülmúlva. A bejelentés politikai üzenete egyértelmű. De vajon a számháború mögött valódi kapacitásbővítés húzódik, vagy ez pusztán egy szimbolikus gesztus a szövetség kohéziójának demonstrálására?
p
1
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 6 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
==T==
2017. március 12. 20:07
Láttam a mozit, jó film. Hiányozni fog Logan és az eredeti X-men csapat, bár jönni fognak az újak. az X-Force, a First Class (vagyis második)és utánuk gondolom az Új mutánsok.
Elképzelhető,m, hogy a Deadpool és a Logan olyan mérföldkövek lesznek a képregény/szuperhős filmeknél, mint az X-men volt másfél évtizede.